måndag, mars 16, 2009

hua hin, buddies, spa, friends, varmt, MUAY THAI !

Hejsan alla,
det är så svårt att ta sig tid att sitta ner och skriva blogginlägg här. Det händer så mycket hela tiden att man inte orkar sen senare på kvällen. Tur att facebook finns å att man kan hålla lite kontakt via det. :)
Förra veckan var riktigt bra, alla var pigga å krya och skolan har nu börjat på allvar. Denna vecka skall vi också ha vårt första prov, i thai. Skriftligt dessutom.. ska börja ta å plugga in lite mera imåro.

Förra veckans resa gick till Hua Hin med en hyrd van. Det är smidigast så har vi märkt och inte speciellt dyrt heller. Vi betalade ca 400 baht per person tur och retur för resan. Det är ca 8 euro i finland. Hua Hin var nog ganska trevligt. Vi kom dit ganska sent och skulle börja leta hotell och jag vet inte hur många kilometer vi gick av och an innan vi slutligen hittade ställen som vi alla rymdes in på. (Vi var en ganska stor grupp som åkte dit, såklart rymdes vi inte alla till samma ställe men vi var i närheten av varandra iaf och det var roligt..)
Torsdag kväll spenderades sen på lite barer runtom i Hua Hin för att kolla in nattlivet där.. vilket var ganska så dött mest söta thai kvinnor som ville locka boysen till de olika barerna.. hehe! :D Kvällen slutade på stranden där vi satt och snackade drack en par singha och badade i havet. Really nice!

På fredan var det dags för strandliv och det var verkligen en superbra dag. Mycket sol och jättesalt vatten, men ack så skönt att slippa undan stadshettan i rangsit. :)
Mot eftermiddan började vi dra oss uppåt och gick tillbax till hotellet för att duscha och hitta lite krubb till magen. En riktigt rolig kväll blev det som slutade aningen sent men roligt var det :) Så roligt att alla i gruppen har börjat lära känna varann så bra att alla kan umgås med varann.

Lördan var sen igen mulet så vi chillade lite i receptionen när det pplötsligt började regna sjukt hårt och åskan dundrade. Plötsligt slår det ner ngnsstans riktigt nära oss och det bara sprutar gnistor ur alla de tusen elkablar som finns överallt här i landet. Det var ganska skrämmande och det hände en till gång också. Usch usch. Som tur är så är dessa åsk skurar ganska snabbt övergående här.
Zetti å jag gick också omkring lite i Hua Hin för att kolla om det fanns ngt annat man kunde göra än golf och hästridning som man kunde delta i överallt! Men ej. Det var ganska fattigt på den fronten må jag säga. Så en vecka i Hua Hin rekommenderar jag inte riktigt hårt om man inte spelar golf eller är tokig i hästar ;)
På kvällen gick zetti å jag till en svensk restaurang vi kollat in lite å OJ vad det var gott med bakad potatis och en stor pepparstek plus en gudars så god cesar sallad till förrätt. MEN man har blivit så van att äta lätt mat hhär i landet och inte så stora portioner att jag orkade knappt hälften av den mat jag fått in! Hoppas detta håller i sig ännu när jag kommer hem till Finland. :)
Det fanns även de som orkade festa ännu på lördan men jag drig mej hem snabbt för att ligga å dra mej i sängen, kollade lite amerikans reality tv och bara tog det lugnt. Det skönaste jag gjort på en lördag hittills!

När vi vaknade på söndan så det första vi kollade var om det var sol, och YES it was ! :) Fort ner och äta god frukost som bestod av toast med smör och lite jordgubbs jam (lyxigt för oss som bor i rangsit och bara äter lite yoggi till frukost och lite juice). Sen fick man också frukt med yoghurt och te. Supernice må jag säga!
Sen var det bara att dra ner till stranden för att sola lite till under sista dagen innan man drog hemåt igen.
Riktigt skönt var det, blev lite mulet och kallt mot eftermiddan men som jag sa när vi kom hem.. "rusketusraidat e på rätta ställena"!! :) Inte är vi speciellt brända heller å inte så myggbitna hellet, jag tror att vi börjar stå emot dessa mördarmyggor snart :P

En riktigt rolig helg hade vi, med tanke på att nästan hela finska gruppen var med till Hua Hin.

Idag är det måndag och vi har haft en uuuurgammal gubbe som heter DR. Wanchai, som lär oss om "Hotel environment and leading organization" med mera. Hörde knapt vad han sa för han pratade så tyst och ac:n i rummet brummade så högt. Så fick vi också en riktigt söt bok som innehåller säääkert uppemot 500 sidor (med skrift på båda sidor)!!!! Nice!!! :S

Sen hade vi också vår spatant Rosa idag, vi hade facial treatments. Underbart skööönt! Bilder finns snart uppe på Facebook. Riktigt mjuk och skön blev man av all honung och herbal powder som vi använde oss av. Riktigt kul att lära sig sådant här, lite svårt är det förstås för en som har tummen mitt i handen men men.. int får man nu ge upp i första taget.

Idag har vi också haft vår första muay thai lektion med adjang Jeff och Adjang Falun som är väldigt känd runtom i hela Thailand. Det var så roligt, det var bara en "prova på" gång idag men jag ska definitivt fortsätta. Så roligt, så häftigt å så svettigt! Adjang F lovade oss också att bjuda med oss på muay thai show till bkk, å vi skulle få sitta på vip läktaren. enda vi skulle betala är taxiresan dit. Det ska bli så intressant nästa helg när vi får fara iväg på det å se på real thing och riktigt kunna känna hur svetten yr av kämparna!

Man får vara med om så mycket att man inte minns hälften av det.. Allting är så roligt och vi alla njuter nog för fulla muggar. Förstås finns he ju didär knärrspikan som aldrig är nöjd men jaa.. man måst bara stäng örona. Jag njuter iaf :) Saknar er där hemma!
Nu ska jag ladda upp foton på fb och sen ta natten. Det börjar vara riktigt "kvamot" här nu om nätterna vilket leder till att vi har på ac:n men ändå ganska så varmt på den. Min nacke har iaf tagit stryk av ac:n eller den höga kudden --> helt styv i nacken :( Måst fråg om rosa kan göra ngt åt det imorå eller min buddy Jan ;)

Vi hörs fellows!!

Puss å kram från soffipropp i thailand

1 kommentar:

  1. de e så roligt att läsa din blogg, få följa me va ni håller på med där borta i värmen.. :) ja börjar vänta såååå på att komma dit ja me.. o ja hoppas att ja får träffa er oxå under min vistelse...

    sköt om er gullungar! *kram*

    SvaraRadera