söndag, mars 22, 2009

en månad i thailand

idag har vi varit en månad här i thailand. känns inte riktigt såålänge ändå, vi har hunnit med så mycket ändå denna månad :)
jag börjar vara frisk igen, idag är första dan jag inte mått så dåligt att jag inte velat äta såå "he rejder no sej" här borta.

Helgen spenderades i Bangkok, vi for dit på fredag eftermiddag och hittade ganska snabbt till Royal Asia Hotel (efter några om och men me taxidrivern från siam) men vi hittade det iaf. Strax innan vi var framme vid hotelldörren så började det spöregna och det kommer inte lite vatten här då det kommer så vi började springa. Stannade under några palmer och kollade vart vi kunde ta vägen och ett litet hotell café uppenbarade sig. Så vi sprang dit in och tog lite fika och vänta de ut regnet :)
Sen gick vi vidare till hotellet och checkade in. Riktigt nice rum fick vi plus en extra bädd som L slutligen fick ta :P hehe. den var kort och hon e lång, jag behöver väl inte säga mer (men jag var riktigt trött sen på natten när de kom hem såå hon fick ta den :P)
Flickorna bestämd sig för att fara ut på stan men jag lämna på rummet för jag känd int mej så kry iaf.. Efter en par timmar ringer L och ska ha lite passnumror och grejjer. Jag fråga varför och hon svarar att dom köper skor lacoste skor. Jaha tänkt jag. Sen när dom kommer hem en timmme senare har dom kasse efter kasse efter kasse som hänger på armen. Flickorna had vari till Siam Paragon var de dyrare butikerna finns. Allting är dessutom äkta. De hade fått med sig tre par lacoste skor (alltsomallt) guess väskor och börsar och klänningar och lite annat. De såg ut som nå riktiga shopoholics när jag öppnade hotellrumsdörren :P
Flickorna drog sen vidare ut i Bkk:s nattliv medan jag kollade en show som hette "i survived a japanese gameshow" samt law and order och jordan rättsläkare på en kanal som hetter universal. Trevligt att få lite egen tid när man e sjuk å se på tv dessutom ;) Den japanesiska tv showen var rolig och man fick skratta ganska myki, shit vilka grejjor man sku göra för att vara med där. Helt olik våra tv shower i finland alltså!

Sen på lördag så åt vi en bastant hotell frukost eller de andra åt jag åt lite bacon och frukt typ, men gott knaprigt bacon var det iaf :)
PÅ dan gick vi en runda i MBK som e mitt favoritshoppingcenter här. Hittade nu inte så mycket men jag var inte så pååå shopping heller, var lite trött och hängig när man inte fått bra med mat i sig. Köpte iaf en kjol och ett par märkliga byxor. Vi började dra oss mot BTS stationen en 5 tiden när vi var alla riktigt trötta i fötter och huvuden.
Kvällen spenderades på Baantawaan med lite skoluppgifter och bokläsning och SOVANDE. Gott såå :)

Söndagen var dagen D då vi skulle få se på riktiga muay thai boxare. Adjang F (eller JJ) tog oss med kl 12 till en boxningsarena nära Mo chit Bts station (skytrain) där vi skulle få sitta närmast ringen på VIP platserna (utan att betala ngnting eftersom JJ är så känd i hela Thailand pga sina tre landstitlar). Roligt var det när vi kom fram och vi gick rakt förbi kön av thailändare som väntade på att få komma in i arenan. Sen fick vi gå i en speciell gång för vad vi tror var endast för vip folk, vi såg bara oss finnar där iaf. (bilderna är inte så riktigt klarar eftersom man inte får använda blixt i arenan)
Showen var riktigt bra med vissa sämer och vissa riktigt bra boxare. Vi höll på de röda som JJ sa att vi skulle och de flesta av de röda vann också kamperna. JJ har själv boxats på arenan och han har vunnit fyra matcher och förlorat endast en. Han berättade också att de som böxades där idag var mellan 15-17 år gamla och att när han själv boxades så vägde han 60 men innan match så gick han ner till 52 kilo. De här gossarna som boxas är så små, man ser varje muskel och hur den rör sig. De är så smidiga, men autsch vad det måste göra ont när de gör en repetion med knäna mot höfterna eller låren. :( Vissa av de mindre pojkarna var alldeles röda på ryggarna när matcherna var över :S Intressant var det och shit vilken stämning som var i arenan, alla åskådare som skrek och tippade genom att göra ngn liten rörelse med fingrarna. Den sista matchen slutade på knockout, vilket var lite skrämmande nästan. Okej visst har man sett hockeyspelare bli nerprejjade men detta var på ngt sätt lite råare. Plötsligt står dom bara där coh boxas för fullt och en sekund senare ligger dom nere på mattan och rör inte sej. Först skriker publiken av glädje sen ställer sej nästan alla upp för att se om han andas. Å jo det gör han, det tar inte heller länge innan han e på fötter igen och går tillabx till sin ringhörna dock med stöd av sina tränare eller servicepeople. Usch va han såg ut att vara yr i bollen efter den smällen. Tänk att så små människor kan få så mycket kraft ur sig! Men en riktigt lyckad söndags eftermiddag var det alltså.

Å nu sitter vi här i vårt rum, L gör skolarbete och Z sover. Jag ska ladda opp lite nya bilder och sen kanske läsa lite innan nukkumatti tar över igen.
Men oj va skönt det är att vara människa igen och orka med saker, tacka vet jag meduciner som funkar :)

Så vill jag å sända en varm tanke till min A som fick negativt besked om skolan, tsemppiä!

Det var väl allt för nu tror jag.. nästa vecka ser ganska likadan ut som denna. Lite spa, lite marknadsföring lite Dr Wanchai och hans skämt. En helt vanlig vecka i Rangsit alltså :) Sen till helgen vet jag inte ännu, det får vi se.. "sabai sabai!" som vi sägäer här i Thai ;) ("ta det lugnt!" "ingen stress" man hinner nog komma på det ännu)

Ha det bra alla! <3

sofia

1 kommentar:

  1. Hej på er!
    Jag har fått kort av dig och tacktack ska du ha, blev så lycklig så!

    Ni hinner uppleva så mycket där borta, och här sitter jag och stirrar ut på smältande snö, inte alls lika skoj :)

    Saknar er förstås, puss!

    SvaraRadera