söndag, september 19, 2010

Kursveckan med Blue Academy på Gran Canaria

Jag har nu varit hemma nästan två dygn och det känns som om veckan på Gran Canaria aldrig har ägt rum. Masssa intryck har man fått under veckan och det känns ganska bra att landa lite hemma innan man drar ut på det stora nya äventyret som guide för ett av de största reseföretagen i världen :) Efter en hemresa på dryga 15 timmar steg jag således ner på marken i Kronoby och kära bror hämtade upp mig. Dödstrött efter att ha spenderat hela kvällen på Barcelona flygplats i hopp om att vårt flyg skulle lyfta till Helsingfors fastän flygen till Stockholm och Köpenhamn blivit inställda, kom vi oss hem till våra familjer.. Å nu är det då dags att packa om väskan för att spendera 6 månader i Thailand och Phuket som guide on line. :)

Jag tänkte jag skulle berätta lite kort om vad vi fick vara med om under veckan på Gran Canaria och Blue Villaget i Bahia Feliz.

Våra dagar såg ut som så att :

7.30 var det uppstigning för att gå till frukosten som serveras i Hotel Orchidea. (VÄRLDENS BÄSTA FRUKOST by the way.. det finns ALLT! Till och med ett litet miniatyr verg av farmors berg (från BAMSE alltså) :) Dunderhonungsburkar, pommes, plättar med mera! Super fint!

Sen satt vi där å smaska i nästan 45 min innan vi gick till konferens centret som ligger precis bredvid Hotel Orchidea.

9.00 är det dags för lektioner. Oftast höll vi på en dryg timme å sen rastade vi. Kisspaus, rökpaus, kaffe eller glasspaus. Kalla det vad ni vill.

12.30- var det oftast dags för lunch. Antingen en timme eller 2 om vi hade tur :) Då gick vi oftast till bazar området som ligger 50 meter från våra lektionsplatser. Här kan man käka lite allt möjligt, pizza, pasta, sallader, kina mat etc (Charterstyle på menyerna ni vet).

14.00 börjde lektionerna igen, dessa består oftast av ngn aktivitet efter lunchen eftersom ledarna tyckte att vi alltid blev lite hängiga av all mat vi proppat i oss under lunchen. Haha!

Så håller vi på tills klockan närmar sig 17.00 och vi får traska hem de få metrar vi har till hotellet var vi bor.

Kvällsprogrammet e ganska fritt. Första kvällen blev vi bjudna på en show av Tui entertainers på Blue Village området, området vi bor på alltså. Oftast chillar man bara, går en sväng eller tar en öl på ngn mysig restaurang och snackar skit med alla andra kursdeltagare.

En dag var vi även på utflykt runt ön med en början i Bahia Feliz > Puerto Rico > Puerto de Mogan (var vi även lunchade på stranden) > Agaete > tillbax hem till Bahia Feliz. Under denna resa fick vi öva oss på att prata i mikrofon i fem minuter per skalle. Det var roligt men mycket svårare än man trodde. Men alla klarade det dock med bravur. Alla e så duktiga här, med undantag för vissa.. inga namn nämnda.. suck. Alla tar inte detta på allvar och det upprörde ganska många av oss, speciellt de som var lite äldre på kursen som faktiskt tänker jobba med detta på allvar för ett par år framåt.

Andra aktiviteter som vi fått pröva på under veckan är även första hjälpen och hjärt och lung räddning. Vi fick öva oss på minianne-dockor samt större kroppsdockor för att riktigt få känna hur hårt man bör trycka för att få ner bröstkorgen tillräckligt långt :) Riktigt givande dag måste jag säga.

Sen har vi även fått träffa BAMSE och fått reda på lite om hur han fungerar för företaget och att vi även kan få tillgång till att vara Bamse nån dag på vår destination. Lotta berättade att det är roligt/skönt att efter en hård dag som guide kan vara skönt att dra på sig dräkten å gå ut till barnen för att få en massa kramar på ynka tie minuter. Detta piggar upp! :)

Förstås så har kursen även innhållit en massa, MASSA fakta om företaget, våra skyldigheter, rättigheter samt kärna i företaget tagits upp. Detta är något som jag inte närmare kan gå in på efter som det inte är tillåtet att prata om utanför företaget och de anställda. Roligt och givande har det varit. Man har träffat underbara vänner som säkert kommer att stå vid sin sida i många år framöver, man har utvecklats som individ och framförallt blivit förberedd på vad jobbet overseas kommer att medföra sig. Jag väntar med spänning på att få entra planet som tar mig till det underbara Thailand igen. Jag kommer att sakna er, alla mina vänner samt familj VÄLDIGT mycket. MEN som min kära far sa, det e lika långt tillbaka hem som det är dit OCH att planen går varje dag ! Så jag hoppas att ni kan tänka er att besöka mig i det fjärran landet så kanske jag bjuder på en kokosnöt samt lite khao pad kai ;)

Så nu är det bara att invänta visumet och biljetten till värmen och det nya jobbet!

Vi hörs vänner,

Kram

-sofia



2 kommentarer:

  1. Bra inlägg på denna webbplats gör mig läsa detta inlägg om och om igen jag gillade det här inlägget mycket. Det här inlägget har fåttalla de nyttiga saker som jag ville veta om.

    SvaraRadera
  2. Vill bli reseledaremåndag, 18 juli, 2011

    Fick du välja att du skulle hamna i Thailand? Är du där och jobbar nu?

    SvaraRadera