tisdag, april 07, 2009

tentvecka, phuket, spa, zoo

Hejsan, long time no see!
Har haft lite datatrubbel här i djungeln :P Men nu har den plötsligt vaknat till liv igen, tack gode gud så jag kan informera er om vad jag gjort senaste vecka.. innan vi drar vidare till Phuket imorgon kväll :D
So let's start :)

Torsdagen var vi på spa besök till Chanburi till ett spa som ägs av en kvinna som går på Adjang Rosas lektioner. (don't ask why..) Det var ett riktigt mysigt litet spa med fin inredning mitt inne i byn/staden. När vi kom fram fanns det en skylt på utsidan som välkomnade de finska studerandena från Star Module 2009. Vi kände oss riktigt välkomna. När vi steg in fick vi varmt te och sen var det dags för behandling. Behandlinegn var riktigt skön, dock började jag lösa skinn på ryggen och min spa tant tyckte detta var riktigt roligt eftersom hon började fnittra för sej själv när hon plockade lös lite små skinnbitar. "you sunbath?" och jo det hade jag ju gjort. Men nu är ryggen iaf i skick och alla andra delar av min kropp också, det var yyyberskönt och gott doftade men sen och ojoj va man var len på hela kroppen av oljan som hon använt. Ett riktigt lyckat besök var det. Bilder finns som sagt på facebook för den som är intresserad.
Efter spa besöket var det dags för lunch.. vi hade tidigare sagt att vi inte är så inne på linjen "seafood" men ändå blev vi tagna till en pir var det serverades mest sådan mat. Men det fanns också annat på lsitan som tur var.. alla har vi ju blivit helt sålda på cashewnötter med kyckling och ris sååå nästan halva gänget tog det och resten åt omeletter för hela slanten. Tack skolan som också betalade 60 B för vår måltid, resten betalade vi själva.. inte så dyrt att betala 30 B för en måltid som var väldigt stor och mättande.
Efter detta var det dags för att se lite tigrar,kameler och krokodiler på ett zoo i närheten av stället vi åt på. Det är lite svårt att säga var vi varit eftersom ingen säger nånsin vart vi e på väg för dom vet inte riktigt heller vart dom ska.. :P
Nåjaa vi betalade in oss för 60 b trots att det vanligen kostar 400 b. Tack vår adjang! Såå gick vi in på området och skulle bestämma oss för vilken show vi ville se och det blev till slut krokodil showen. Eftersom vi tidigare sett elefanter. Men den showen vi såg på var nog ingen riktig höjdare, lite spännande när dom satte in huvudet i gapet på dem men nee-e.. vi var mera intresserade av tigrarna :D Så det fick bli nästa show! Hjälp vilka mäktiga djur dom e ! Å vackra som bara vaa! Och som tur var fick jag hålla i en liten vild tigerunge innan vi åkte hem. Det var riktigt roligt! Jag kände mej som en liten tigermamma som matade min lilla söta unge ;)
Efter eldshowen med tigrarna och diverse småkonster var det dags att dra hem. Trötta men ack så rolig dag. På hemvägen fick vi smaka på klibbris i bambustockar och nå konstigt klibbris på pinne. Helt okej men jisses va min mage svällde upp efter detta..allt för mycket ris e inte bra :P
Vi fick också smaka på nå typ av "fiskmat" som de äter som snacks här i landet. Torkade riskorn och lite fiskjuttun..salt men lite väl mycket fisk smak för mitt tycke :P

På fredagen var det dags att åka in till Bangkok och besöka Baiyoke Tower. Vi åkte dit som Charlies angels med Kaj som vår egen Charlie. Vi åkte upp på 17 våningen för att köpa biljetter till Grillbuffén men den var full för tillfället så vi hamnade att vänta ca 20 minuter. Vi tog en öl i golfbaren var vi också slog lite på rangen. Jag måste säga att det var roligt, men jag har nog ingen som helst karriär inom golf. Nice view var det iaf att slå ut på, en vy över Bangkoks vägnät. Ganska mäktigt när det är mörkt och allt lyses upp av lampor :)
Sen var det dags att äta middag och oj va gott det var. Vi åt soppor, sallader, fisk, kött, lamm, sushi jaa allt som fanns i världen kändes det som. Och till efterrätt lite frukter och chokladfontän :D Det var en riktigt lyckad kväll som slutade på Kao San Road med en chang i handen och ett par påsar med lite billiga kläder samt en "hållfast" bikini inför lördagens lekande på Siam Waterpark. :D Det blev en tidig kväll för oss alla som skulle åka iväg tidigt nästa morgon.

Lördagen kl. 10.00 var det samling nere i respan för alla de som ville med till vattenparken.. tror du ngn annan än vi tre brudar var där på klockslaget? Nej nej, varför tar det alltid så länge för män att göra sig klara på morgonen? Nåjaa vi slapp iväg lite senare iaf, och fram kom vi efter en 45 min lång bilfärd som kostaade hela 250 B (5€). Jättedyyrt måste jag tillägga :P
Sen var det dags att leka i solen, men solen gick i moln och vi blev lite dystra. Men men så for vi iaf iväg på rutschkanorna och jag trodd jag sku döö på nerfärden efter den stora banan. Jag såg inget efter 5 meter och et for fort som attans!! Men nog var det lite kul iaf, skakis i benen var jag efteråt iaf :P Så fortsatt nu dan med lite simmande i vågpoolen och lite lunchmat, jag åt en god papaya sallad som skulle vara mai pet (jag sa det iaf, det betyder att det inte ska vara starkt) men det var nog ganska så starkt iaf, MEN gott :D
En 15 tiden börja det regna så vi började dra oss mot utgången..bara det att det spöregnade och åskade helt sjukt myki och man måste ta en golfbil till utgången..jag satt längst fram och jag var dyyblöt när jag kom fram eftersom taket på bilen inte var det bästa :D såå var de andra också, zetti fick tilåme börja byta kläder för hennes byxor var genomblöta, det bara rann av henne. Hehe, men en kul dag var det iaf.
Lördagen fortsatte med lite festande med hela gänget här på BanTawaan och sen for vi till RCA street i Bangkok för att kolla in lite klubbar. Dansade gjorde vi och kom hem ganska så sent den natten, men oj va roligt vi hade :D

Söndagen gick i vilandets tecken samt lite läsande inför tenterna denna vecka...

Måndagen var vi lediga eftersom det var chakri memorial day och vi satt bara hemma och läste och solade lite :) samt besökte vårt favorit matställe här på området Yellow Spoon. Oj va di har good mat! Medans vi var där började det regna igen (vi har haft väldigt dåligt väder här nu :( ) så vi fick springa in till en market och köpa regnjackor för att komma oss hem nå sånära torra. Det kommer inte så lite vatten här heller när det en gång börjar komma :P

Idag har vi skrivat tent i marketing for tourism och det gick väl sådär, jag hade varit och diskuterat lite me Janica och Jenna igår och vi fick no utrett en massa frågetecken under de två timmar vi satt och funderade över texterna.
Imorgon är det dags för den sista tenten för denna period, Human Resource Management. Det handlar mest om hur man skall rekrytera folk och behandla sin personal enligt olika kulturer. Ganska intressant faktiskt, men lite svår text. Men vi skall hoppas på att vår common sense håller i pennan imorgon ;)
Imorgon kväll åker vi ju som sagt till Phuket för att resa runt lite i 11 dagar och flyget går ca 20.00 från BKK. Ska bli så roligt att få se kristallblått vatten och kritvita stränder samt träffa kompis Heidi :)
Så det blir nog lite skralt med uppdatering en tid framöver men sen när vi återvänder från semestern så blir det desto mera skrivande :)

Så njut av bilderna på Facebook om ni har tillgång och..
jaa.. ha det så bra, ta hand om er!

Sawatdeekaa!
//soufia

1 kommentar:

  1. GLAD PÅSK!

    OJ, det ha alltid varit en liten dröm att få hålla i en tiger- eller lejonunge. Ska bli så roligt att se ALLA bilder ni tagit sen...

    Ha en bra resa nu när ni kollar in Phuket och ge Zetti en kram från mej, så får du en elektronisk kram av mej.

    *kram*

    SvaraRadera