tisdag, april 21, 2009

phuket, ao nang, phi phi å paradisön

Hejsan. Det var länge sen ngt blivit uppdaterat här. Vi har nu kommit hem (eller vi har varit hemma i två dar nu) efter vår långa semester nere i södra thailand, vilket varit de underbaraste 11 dagar i mitt 21 åriga liv :)
Kommer inte att kuna skriva ner allt som hänt men en del tänkte jag dela med mej av. Resten kan ni också läsa i z:s blogg bortomhorizonten (länken finns intill här till höger).

Resan började med en hemsk resa ner med flyg till phuket, ett åskväder som skakade planet och gjorde oss riktigt skrajja. Men allt gick bra :) Vi kom till phuket och jag blev sjuk..fick ont i magen med kramp och diarré. Jag åkte direkt till Heidi som jobbade på Kata beach som bamseledare och spenderade två dar med henne. Tacka vet jag Imodium plus :D dom tabletterna räddade min resa! Medicinvetenskapen är nog ett under idag.
Umgicks lite med H och hennes arbetskompisar, vi besökte Bangla road som var full av roliga barer och hade en helkväll med gänget :)

Sen var det dags att åka med Z, L-M, Emma och Lollo till PhiPhi Island. Där spenderade vi tre dar med att sola på Long beach, snorkla runt bamboo island och andra öar och bukter en hel dag. Detta var det underbaraste jag upplevt. Att få se havsbotten och alla dessa fiskar som bara yr runt en. Lite obehagligt att dom ibland rörde en men detta blev man van med till sist. Vi lunchade på Bamboo island beachen i solgass och åt maten på kritvit sand med snäckor överallt. Paradiset säger vi bara. Bilder kommer upp på facebook när min egen dator slutat krångla!

Söndagen kom och det var dags att börja fira det thailändksa nyåret. Detta görs genom att man sprutar/häller vatten över varandra överallt. Öborna satte också färg på oss (puder blandat med vatten och färg). Vet ej varför, men vattnet dom kastar har iaf ngt att göra med att man välsignar eller tvättar bort förra årets synder. Så nästa dag kände vi oss ändå ganska fräscha och som nya människor ;). Vi festade in det nya året på beachen med en massa annat folk och dansade genom natten hem och damp ner i sängen. Andra tröttare än andra dagen efter. :) Men roligt hade vi. Ett minne som aldrig kommer att svika mig, det är ngt som kommer att hjälpa mej i svåra stunder.. Eldshowerna vi såg på och de shower vi själva var med i, stränderna, öarna, gänget vi var, musiken på Carpe Diem och glädjen och lugnet som ändå fanns på ön fastän den nästan kokade av fest och folk. <3

Måndan åkte vi tillbax till Phuket för att fira mera songkran med de två svenskar vi stiftat bekantskap med, gränna-polkagris-grabbarna per och patrik :) Två yyyberhärliga killar :) som z och jag senare också besökte i Ao nang ett par dar.
Måndan var det iegn fest, en väldigt våt fest med tanke på att alla gick med vattenpistoler överallt och till sist ur artade allt och folk började kasta vattenflaskor på varann. Roligt roligt, men till sist blev det faktiskt kallt, tro det eller ej :P Rolig experience måste jag säga :)

Sen på torsdag morgon kl.7.00 var z och jag uppe med tuppen för att åka ner till ao nang för att hälsa på killarna och min kära kusin johannes, som jobbar där bla. som dykar instruktör. Det var två härliga dar, vi besökte Riley beach och Poda Island. Snorklade lite hann vi också med fast allas cyklop som vi hyrde var inte det bästa precis...
Jag blev även bestulen på en jordnötspåse av en apa!! Plötsligt var det fullt av apor på stranden och man ser hur en apa går mot mej och min handduk där min påse fanns.. snabbt som en blixt e han där och nappar åt sej påsen. Ajöss med den. Snopet minsann! :)
Den kvällen blev det också lite fest med kusinen, vilket var roligt eftersom man kunde catcha upp lite efter att inte ha setts på en lång tid. Släkten e alltid good att se :)
På ao nang (ska bara slänga in lite smygreklam ;)) finns en yyybergod grillbuffet för 250 bht his bernies restaurang. Godaste grillen på läääänge! Smakade nästan som grillmaten under sommaren hemma. :)

Sen var det dags att åka tillbax till Phuket för att fira L-M som fyllde 23 på lördan. Vi åt svensk mat på födelsedagsbarnets begäran, vilket var gott. Jag åt en good lax med pressad potatis :) namnam!! Sen var det dags för lite fest igen på Sedu Koskinens egen klubb i Patong beach. Fint med en "riktig" klubb bland alla barer och beachbarer :) Dock blev det en kort kväll eftersom z och jag var väldigt trötta efter ao nang resan.

Söndagen spenderades på stranden en stund sen var det dags för att ställa sig hem till Bangkok igen. Lite oroliga var vi eftersom vi hört att det var oroligheter igen, men vi har inte sett eller hört ngt sen vi återvänt. Vilket är skönt.
Vi har återvänt till Rangsit hela och brunbrända hela bunten. Nu är det bara 4 veckor kvar innan vi stiger ner på finländsk mark igen. Det börjar närma sig, det är både med glada och ledsna känslor man börjar fundera på packningen och vad allt man skall ha med sig hem.. och vad man lämnar efter sig i Rangsit. Lärare och nya vänner man kanske inte får se mera pga. att de kanske bara har sitt slutarbete kvar i skolan, fina minnen som resorna och kvällarna i Baantawan.

Nu får det vara bra för idag. Hoppas ni förstår hur bra resa vi haft iaf. Vi kunde inte ha njutit mera än vad vi gjort, det var perfekt :)

Sköt om er nu!

puss// sofia

3 kommentarer:

  1. Oj va det låter härligt! Passa på och njut nu så länge ni kan. Hoppas att du får vara frisk nu.. Här hemma börjar vi nog ha liiti dryyft men dagarna går ju så fort så snart är du hemma igen.
    Puss å kram,
    mam å pap

    SvaraRadera
  2. Fyra veckor ännu att uppleva allt möjligt ovanligt. Sen får du koma å berätt! Hälsar Krombimoster

    SvaraRadera
  3. songkran är lätt den roligaste dagen på året! :)

    SvaraRadera